На 6 и 7 януари отбелязваме два светли християнски празника – Богоявление и Ивановден

  • Начало
  • Новини
  • На 6 и 7 януари отбелязваме два светли християнски празника – Богоявление и Ивановден
04 Jan

На 6 и 7 януари отбелязваме два светли християнски празника – Богоявление и Ивановден

За празнуването на Богоявление съществуват свидетелства още от 2 век, но до 4 век той се е съединявал с Рождество Христово. Тълкуванието е, че при кръщението си в Йорданските води, Иисус Христос се явил на света за обществено служение, а чрез раждането си той се явил на света в плът. По-късно църквата приела да празнува двете събития поотделно.

<module="photo" id="1598" maxwidth="485" maxheight="600">

[shrink]
Кръщението на Спасителя има дълбок смисъл, само отчасти отразен върху иконата на празника. В центъра, в реката, е изобразен Христос, а на речния бряг вдясно от него – Св. Йоан Кръстител, с вдигната ръка, светият дух, под формата на гълъб или лъч слиза над Спасителя, а на другия бряг ангели прославят явяването на Св. Троица.

За вярващите, които имат сетива да видят Богоявленското чудо - "И ето, отвориха Му се небесата, и видя Духа Божий да слиза като гълъб и да се спуща върху Него. И ето, глас от небесата, който казваше: Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение". (Мат. 3:16-17) над Йорданските води наистина се явява Бог, да възвести чрез своя син идването на нов свят, обновяването и очистването на човечеството. Човешкият род не трябва вече да пълзи в безпросветната тъма, а да бъде като летяща птица, която се извисява духовно до своя Съзидател.
<module="photo" id="1599" maxwidth="200" maxheight="300">
Бог нарочно избира Йоан да представи неговият „възлюбен син”, тъй като е "най-голям между родените от жени" (Мат. 11:11) Божи пророк и праведник. Учителят трябва да учи стадото и в същото време е длъжен и сам да живее така, както учи. Само тогава той се възнася направо в отвореното над Йордан небе и лети не само на крилото на словото, но и на добродетелния живот.

Йоан Кръстител – този необикновен Божи избраник, който блести с многобройните си достойнства, притежавал такава нравствена чистота, че по-скоро би могъл да бъде наречен ангел, отколкото човек. Затова и иконописците го изобразяват с крила над препасаното с кожен ремък пустинническо облекло от камилска вълна. На неговото строго въздържание подражавали най-великите християнски подвижници, а неговата доблестна смърт вдъхновявала всички мъченици през време на гоненията срещу християнската вяра. Важната мисия, която изпълнил и пълното съответствие между слово и деятелност е причина за огромната почит към Св. Йоан Кръстител по целия свят. Името му носят милиони хора, а иконописният му образ стои от дясната страна на Исус Христос в иконостасите на православните храмове.

Иванка Делева - уредник в отдел "История" при РИМ-Бургас

*Снимки: Икони от фонда на отдел "История" при РИМ-Бургас

Тагове:

Comments

comments powered by Disqus